کمانچه (Kamancheh)
کمانچه از جمله سازهای زهی آرشه ای است و جنس قسمتهای مختلف آن چوپ، پوست، استخوان و فلز است کمانچه را در حالت نشسته مینوازند، به طوری که نوازنده، ساز را به طور عمودی در یک دست میگیرد و انگشتهای همین دستش در طول دسته حرکت میکنند و آرشه (کمانه) را با دست مخالف به صورت افقی در حرکات رفت و برگشت، بر سیمها میکشد. کمانچه، پایهای به شکل میلهای فلزی نیز دارد که زائده پهن انتهای آن روی پا یا زمین قرار میگیرد.
در دایره المعارف فارسی در معنای واژه کمانچه آمده است: کمانچه از سازهای زهی قدیم ایران و در واقع نوع تکامل یافته رباب(Rebab)است. کاسه گرد و پایه آهنی دارد و مانند تار و ویلون سیمهای آن را با گوشی محکم و کوک میکنند. کمانی که با آن کمانچه را مینوازند کمانه نام دارد و همان است که در ویلون کلمه فرانسوی آرشه به معنی کمان کوچک جای آن را گرفته است.
شادروان خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران، کمانچه را تکامل یافته رباب مینامد: ساز اخیر رباب که اول دو سیم داشته و بعدها یک سیم دیگر به آن اضافه شده است و با کمانه به صدا درمیآمده و همان است که ما امروز کمانچه میگوییم. و در همین جا اضافه میکند از دوره صفویه به بعد کمانچه یکی از ارکان موسیقی ایران به شمار آمده است.
چگونگی صدای کمانچه به عواملی همچون جنس چوب، ضخامت در نقاط مختلف کاسه، شکل کاسه، اندازههای کاسه، چگونگی سطح کاسه از نظر تراش، نوع و ضخامت پوست، جنس و شکل و اندازه و محل قرار گرفتن خرک، چگونگی شیطانک، جنس سیم، زاویه اتصال دسته به کاسه بستگی دارد. وسعت معمول صدای کمانچه نزدیک به ۳ اکتاو است و به علت وجود کوکهای مختلف و عدم وجود دستان بندی، تمامی فواصل موسیقی ملی (پرده، نیم پرده و ربع پرده) در این ساز قابل اجرا هستند.
ساز شناسی
-سازهای ایرانی
-نی
نی سازی است متشکل از یک لوله استوانهای از جنس نی که سراسر طول آن از ٧ بند و ۶ گره تشکیل شده است. به همین دلیل به این ساز نی ٧ بند نیز گفته میشود
عدد ٧ یکی از اعداد مقدس بابلیهاست و نزد قدما عدد کامل بوده است. بابلیها به علم نجوم اهمیت بسیار میدادند. علوم آنها با عقاید دینی آمیخته بود و تصور میکردند عطارد، زهره، مریخ، مشتری، زحل و آفتاب و ماه از مظاهر خدایانند، و از ٧ روز هفته هر روز را به ستایش یکی از خدایان اختصاص داده بودند.
نی از جمله سازهای محلی است و تقریبا در تمام نقاط ایران نواختن آن رواج دارد. نی ایرانی چندین نوع متفاوت دارد از جمله؛ دوزله، قره نی، نی ٧ بند و …
نی به قطرهای متفاوت از ۵.١ تا ۳ سانتی متر و طولهای مختلف حدود ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر ساخته شده و در تمام آنها، روی لوله کمی در قسمت پائین ۵ سوراخ در طرف جلو و یک سوراخ در قسمت عقب قرار دارد.
نی از جمله سازهای بی زبانه است. هوا از طریق نفس نوازنده از انتهای بالائی به درون فرستاده شده و قسمت اعظم آن از نزدیکترین سوراخ باز، خارج میشود.
بنابراین باز و بسته شدن سوراخها توسط انگشتان هر دو دست نوازنده، طول هوای مرتعش و طول موج ارتعاش را زیاد و کم کرده و در نتیجه صوت، زیر و بم میشود.
این ساز را نمی توان کوک کرد. یعنی مثل سازهای زهی که با پیچاندن گوشیها کوک آن قابل تغییر است، نمیتوان چنین کاری کرد.
به همین دلیل نمیتوان نی را با دیگر سازها منطبق کرد و از این رو معمولا نوازنده نی، در نقش تکنواز ظاهر میشود. البته این به این معنا نیست که هرگز از صوت نی در همنوازی ارکستر استفاده نمیشود.
وسعت صدای نی حدود ٢ اکتاو و نیم است، ولی میدان صدا یا کوک در سازهای مختلف متفاوت است. اجرای اصوات در اکتاوهای بالاتر به وسیله فشار هوا امکانپذیر است.